Buikvet: een serieus probleem

Mensen met veel buikvet hebben een serieus verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen en diabetes type 2.
Specifiek voor het verminderen én ook voorkomen van buikvet zijn er goede tips voor voeding.
buikvet trans_fat_0_label_570Ook al lukt het je niet om alle tips op te volgen, streef ernaar om zoveel mogelijk adviezen ter harte te nemen!
  •  Eet veel oplosbare vezels. Oplosbare vezels nemen vocht op en vormen een gelei die ervoor zorgt dat je voeding langzamer door het spijsverteringsstelsel gaat. Uit studies blijkt dat dit type vezel gewichtsverlies bevordert doordat het je helpt om je verzadigd te voelen, zodat je vanzelf minder gaat eten. Het kan ook de hoeveelheid calorieën die je lichaam uit voedsel haalt verlagen

Prima bronnen van oplosbare vezels zijn onder andere lijnzaad, shirataki noedels (konjac noedels), spruitjes, avocado’s, peulvruchten en bramen.

  • Vermijd voeding met transvetten
    Transvetten worden gemaakt door zuurstof in onverzadigde vetten zoals sojaolie te pompen. Ze zitten in sommige margarines en sommige soorten broodbeleg (zoals pindakaas, hazelnootpasta’s etc.) en ze worden ook toegevoegd aan bepaalde verpakte voeding. Deze vetten staan in verband met ontstekingen, hartaandoeningen, insulineresistentie en toename van buikvet, Ze staan vaak vermeld als “(gedeeltelijk) gehydrogeneerde” of “gedeeltelijk geharde” vetten.
  • Drink niet te veel alcohol
    Alcohol kan in kleine hoeveelheden nog wel gezond zijn, maar het is enorm schadelijk als je te veel drinkt. Onderzoek wijst ook uit dat te veel alcohol kan zorgen voor toename van buikvet.
  • Eet eiwitrijk
    Eiwit is een zeer belangrijke voedingsstof voor gewichtscontrole. Veel observationele studies tonen aan dat mensen die meer eiwitten eten vaker minder buikvet hebben dan degenen die minder eiwitten eten. Zorg ervoor dat je bij elke maaltijd een goede bron van eiwitten eet, zoals vlees, vis, eieren, zuivel, weiproteïne of noten.
  • Zorg voor minder stress
    Stress kan leiden tot toename van buikvet doordat het je bijnieren aanzet om cortisol te gaan maken; het hormoon dat ook bekend staat als ‘stresshormoon’.
  • Eet niet veel suikerrijke voeding                                                            Suiker bevat fructose, dat bij overmatig gebruik in verband is gebracht met verscheidene chronische ziektes, waaronder hartziektes, diabetes 2, obesitas en leververvetting. Observationele studies laten een verband zien tussen een hoge suikerinname en toegenomen vet rond de taille
  • Doe aan aerobe training (cardiotraining)                                        Aerobe training ofwel cardio is een goede manier om je gezondheid te verbeteren en calorieën te verbranden. Onderzoek toont aan dat het één van de beste manieren van lichaamsbeweging is om buikvet te verminderen
  • Neem minder koolhydraten, vooral geraffineerde
    Verlagen van je koolhydraatinname kan goed werken als je vet wilt verliezen, waaronder ook buikvet. Diëten met minder dan 50 gram koolhydraten per dag zorgen voor verlies van buikvet bij mensen met overgewicht, bij mensen die risico lopen op diabetes 2
  • Vervang je bakvetten door kokosolie
    Kokosolie is één van de gezondste vetten die je kunt eten. Uit onderzoek blijkt dat de middellange-keten vetzuren in kokosolie de stofwisseling kunnen stimuleren en de hoeveelheid vet die je opslaat in reactie op een hoge calorieëninname kunnen verminderen . Er zijn aanwijzingen uit gecontroleerde studies dat het ook kan leiden tot afname van buikvet
  • Doe aan krachttraining (gewichtheffen)
    Weerstandstraining ofwel gewichtheffen is belangrijk voor het behoud en het vergroten van de spiermassa. Uit onderzoek blijkt dat dit soort training goed kan werken om buikvet te verliezen bij mensen met prediabetes of diabetes 2 en bij leververvetting
  • Vermijd suikerhoudende dranken
    Suikerhoudende dranken zitten bomvol met vloeibare fructose, dat er voor kan zorgen dat je buikvet kweekt. Uit studies blijkt dat suikerrijke drank leidt tot meer vet in de lever. Een 10 weken durende studie toonde aan dat mensen die fructoserijke drankjes kregen een aanzienlijke toename van buikvet hadden
  • Zorg voor voldoende goede slaap
    Slaap is voor veel aspecten van de gezondheid van belang, ook voor je gewicht. Uit studies blijkt dat mensen die niet genoeg slaap krijgen meestal meer aankomen en dat kan ook buikvet betreffen
  • Houd bij wat je eet en hoeveel je traint
    Veel zaken kunnen meehelpen om af te vallen en buikvet te verliezen, maar minder calorieën eten dan je lichaam nodig heeft om op gewicht te blijven is het belangrijkst. Het kan helpen om je calorieëninname bij te houden door middel van een eetdagboek. Dit blijkt een goede strategie te zijn om af te vallen ook voor je gewicht. Uit studies blijkt dat mensen die niet genoeg slaap krijgen meestal meer aankomen en dat kan ook buikvet betreffen
  • Eet elke week vette vis
    Vette vis is ontzettend gezond. Het is rijk aan hoogwaardige eiwitten en aan omega 3-vetten die je tegen ziektes beschermen. Er is ook enig bewijs dat deze omega 3-vetten zouden helpen bij het verminderen van buikvet
  • Stop met het drinken van vruchtensap
    Hoewel vruchtensap vitamines en mineralen bevat, zit er wel net zoveel suiker in als in frisdrank en andere gezoete drankjes. Als je er veel van drinkt loop je dus hetzelfde risico op toename van het buikvet.
  • Voeg appelazijn toe aan je voeding
    Appelazijn is zeer goed voor de gezondheid, het kan onder andere het bloedsuikergehalte verlagen. Het bevat azijnzuur, een stof die buikvetopslag bij dieren kan verminderen, zo blijkt uit verscheidene studies. Uit een gecontroleerde studie met obese mannen die 12 weken lang 1 eetlepel appelazijn per dag kregen bleek dat hun tailleomvang gemiddeld afgenomen was met 1,4 cm
  • Drink groene thee
    Groene thee is een enorm gezonde drank. Het bevat cafeïne en de antioxidant epigallocatechinegallaat (EGCG). Deze beide stoffen blijken de spijsvertering te stimuleren. De catechine EGCG blijkt volgens verscheidene onderzoeken effectief te zijn om buikvet kwijt te raken.

VOEDINGSADVIES EN – COACHING