Chocolade/fruit/noten-rotsjes

chocola

Waarom chocola: Chocolade van tenminste >72% cacao is gezond. Donkere chocolade bevat 5 keer meer flavonoïden dan een appel. Flavonoïden, die je ook in thee en rode wijn vindt, stimuleren de gezonde werking van de bloedvaten en hebben een gunstige werking op je bloeddruk. Ook zouden flavonoïden de glucose-stofwisseling in goede banen leiden en zo helpen diabetes te voorkomen. Pure chocolade zou cholesterol helpen verlagen, het risico op bloedpropjes verkleinen en een boost geven aan de serotonine en endorfinelevels in je hersenen.Conclusie: gezonder, vitaler én gelukkiger. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van één stukje pure chocolade per dag het risico op een hartaanval of hartinfarct met 39 procent veermindert.

Waarom gedroogd fruit: Gedroogd fruit is een perfect tussendoortje en een goede vervanger van snoep. Het smaakt lekker zoet en bevat veel essentiële voedingsstoffen zoals magnesium, ijzer en vitamine B, waardoor het een verantwoorde snack is.

Waarom noten: Zie bij artikel over ongebrande noten.

image

(Ook een lekker alternatief: met gepofte quinoa)

Smelt een reep chocolade (au bain mairie of op de ontdooistand in de magnetron). Roer met een spatel een handvol gehakte ongebrande gemengde noten en een handvol kleingesneden gedroogd fruit (tutti frutti) en roer alles goed door totdat alle noten en fruit bedekt zijn door de chocolade. Schep met een lepel hoopjes op een met bakpapier bedekte snijplank of plat bord. 15 minuten in de koelkast. Twee van deze heerlijke chocolaatjes bij een kop thee als lekker zoet tussendoortje!

VOEDINGSADVIES EN – COACHING