“The Blue Zones” een bijzonder fenomeen

image

Ze heten blauwe zones, de plaatsen in de wereld waar mensen langer en gezonder leven dan ergens anders op de wereld. Mensen die in één van deze plaatsen wonen worden gemiddeld 90 of zelfs 100 jaar, in goede gezondheid, zonder medicijnen of invaliditeit. Willen we dat niet allemaal?
De vijf blauwe zones zijn:
Het Italiaanse eiland Sardinië
Okinawa in Japan
Loma Linda in Californië
geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula
Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland

Geen mysterie
Het lijkt mysterieus maar het is goed te begrijpen. Het is een keuze die mensen in deze zones maken: men leeft zonder enige vorm van stress, deelt het geluk met familie, heeft het gevoel een doel te hebben in het bestaan met een gezonde dosis aan spiritualiteit en zorgt voor voldoende slaap. Mensen in deze zones gebruiken in hun dagelijks voedingspatroon o.a. veel gezonde oliën en honing.
Nooit te oud
Veel kunnen wij uiteraard zelf toepassen in onze eigen levens- en voedingswijze. Het is nooit te laat om te beginnen. Verschillende studies tonen aan dat een drastische verbetering van de levensverwachting en gezondheid kunnen terugkeren, zeer snel na het corrigeren van een slechte levensstijl.
Uit het onderzoek en interviews met 263 honderdjarigen in de Blue Zones werden negen gemeenschappelijke kenmerken gevonden. Het geheim hoe je langer kunt leven ligt niet in diëten of oefenprogramma’s, maar in het creëren van de juiste omgeving voor jezelf.

1. Beweeg natuurlijk
De mensen uit De Blauwe zones gebruiken geen vitaminepreparaten of bezoeken sportscholen. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Ze tuinieren en hebben weinig mechanische hulpmiddelen voor het werk in huis en tuin.
2. Ken je doel
In Japan noemt men het “Ikigai” en in Costa Rica “plan de vida,” Vrij vertaald betekent het datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Het hebben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren
3. Zo min mogelijk stress
Ook in de Blauwe Zones ervaart men stress, want dat hoort bij het leven. Erg veel stress leidt echter tot chronische ontsteking en andere ernstige leeftijdgebonden ziekten. Mensen uit de Blue Zones hebben dagelijkse routines om die stress af te schudden. In Okinawa neemt men een paar momenten per dag om aan hun voorouders te denken, In Ikaria doet men overdag een dutje en in Sardinie kent men een happy hour.
4. de 80%-regel
Verlaag je calorie-inname met 20%. De Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt opgezegd herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol is. De 20% tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.
5. Bonen en plantaardig voedsel
Het zelf verbouwen en eten van alle soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen, zijn de hoeksteen van de meeste honderdjarige diëten. Vlees (meestal varkensvlees) wordt slechts in kleine porties gemiddeld vijf keer per maand gegeten.
6. Wijn
In alle Blauwe zones (behalve Adventisten) drinkt men regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol. 1-2 glazen per dag en dan tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden.
7. Gelijkgestemden
Maar vijf van de 263 honderdjarigen die werden geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Hieruit mag worden opgemaakt dat het behoren tot een groep waarmee regelmatig wordt samengekomen een positieve invloed heeft op de gezondheid.
8. Familie
Alle geïnterviewde honderdjarigen in de Blue Zones stellen hun familie en geliefden op de eerste plaats. Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt van de woning. Ze zijn trouw aan een levenspartner en zetten zich in voor de relatie en ze investeren tijd en liefde in hun kinderen. Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen actief tot het einde van hun leven.
9. Vriendenkring
Een goede vriendenkring en voldoende sociale contacten dragen bij aan een extra lange levensverwachting. Okinawanen creëren “moais”, groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar levenslang ondersteunen.

VOEDINGSADVIES EN – COACHING