Mungbonenschotel met rookworst

 

 

Mungbonen zijn erg gezond!
20170110_140248

Mungbonen zijn erg makkelijk verteerbaar. Heb je na het eten van peulvruchten last van gasvorming? Probeer dan Mungbonen maar eens.. Je zult daar veel minder last van hebben. Mungbonen zijn ontzettend gezond door het hoge eiwitgehalte en rijk aan Kalium (belangrijk voor hart- en bloedvaten). Een goede vleesvervanger dus. Ook zijn Mungbonen rijk aan vezels, vitamine B en mineralen.tauge

Als je mungbonen laat kiemen krijg je Taugé. Zodra Mungbonen gaan kiemen bevatten ze een enorme hoeveelheid vitamine C.  Laat de Mungbonen 3 tot 5 dagen kiemen en gebruik de Taugé door

mung

salade, in wokgerechten of als snack. Voel je een verkoudheid aankomen, dan zijn Mungbonen én Taugé uitstekende virusbestrijders.

Mungbonen zijn ook ideaal voor mensen met grote bloedsuikerspiegel-schommelingen. De bonen zijn zeer traag in afgifte van koolhydraten en geven daardoor een aanhoudend energieniveau.

Klaarmaken van Mungbonen is heel gemakkelijk. Week de bonen tot ze flink zijn gezwollen, 6 tot 8 uur. Spoel ze af en zet ze op met koud water. Kook ze in 20 tot 30 minuten gaar.

Mijn recept: veen eenpansgerecht van 4 personen gebruik ik een half pak (SMAAKT van AH 400 gram).

200 gr mungbonen, 2 uien, 2 tenen knoflook, 1/2 kleine pompoen in blokjes, eetlepel biologische groentenbouillonpoeder (AH), biologische rookworst, versgemalen zwarte peper, snuf Kurkuma, eetlepel kokosolie of rijstolie.

Week de Mungbonen een nachtje in koud water tot ze enorm in volume zijn toegenomen.  Spoel ze af en zet op met koud water. Fruit ondertussen de uien en  knoflook in een eetlepel kokosolie in een grote pan. Voeg daarbij in blokjes gesneden pompoen (die hoef je niet te schillen mits de schil goed schoongeboend wordt).

Als de Mungbonen gaar zijn ( ong 20 – 25 minuten) giet ze dan af en voeg ze bij de gefruite groenten. Schep voorzichtig om. Strooi de Kurkuma en de eetlepel bouillonpoeder erover en giet er 250 ml kokend water bij. Snijd de rookworst in plakjes en schep die door de schotel. Laat nog 10 minuten zachtjes doorwarmen. Breng op smaak met versgemalen peper. Mocht er nog veel vocht in de pan zitten, giet dan voorzichtig af.

 

 

 

VOEDINGSADVIES EN – COACHING