Over melk (niét goed voor elk!!)

milkbottle

Zweeds onderzoek

In een artikel van 29 oktober 2014  werd bekend gemaakt dat een Zweeds onderzoek deze week de resultaten publiceerde van een observationeel onderzoek naar de relatie tussen melk en de gezondheid. Ruim honderdduizend mannen en vrouwen hebben vanaf de jaren 80 en 90 hun gezondheid in de gaten gehouden door middel van vragenlijsten. Volgens de onderzoekers hebben vrouwen die 20 jaar lang drie glazen melk per dag drinken ruim twee keer zoveel kans om vroegtijdig te overlijden. En dat melk de kans op botbreuken niet verkleind, in tegendeel.. vrouwen die veel melk dronken hadden ook 50% meer kans op een heupbreuk.

Suikers

De suikers in de melk (lactose en galactose) zouden de boosdoeners kunnen zijn. Uit studies bij dieren is gebleken dat die het verouderingsproces versnellen.

Link naar een artikel over melk op NU.nl: ‘Veel melk drinken is helemaal niet zo gezond’

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat het drinken van koemelk osteoporose niet voorkomt, maar juist mede veroorzaakt. Koemelk wordt door heel veel mensen niet goed verteerd.

Niet raar, want het is bedoeld voor kalfjes en niet voor menselijke consumptie. Het verstoort de darmflora waardoor er chronische aandoeningen kunnen ontstaan zoals astma, eczeem en kanker. Ook hoofdpijn en vermoeidheid is een vaak genoemde klacht bij melkconsumptie.

Calcium

Het argument om melk te drinken, is dat de calcium goed is voor sterke botten. Het klopt dat je calcium nodig hebt voor een stevig skelet. Maar wel in een goede verhouding tot magnesium anders werkt de calcium averechts en veroorzaakt het juist botontkalking (osteoperose).**

Aangezien calcium aan veel producten wordt toegevoegd krijgen de meeste mensen een overschot binnen en dit kan schadelijk zijn. Hier zijn veel onderzoeken naar gedaan, waaruit blijkt dat het verstandiger is om calcium vooral uit plantaardige bronnen in te nemen en het beter is om de dagelijkse vitamine D inname te verhogen omdat dit zorgt voor een betere opname van calcium. Een dieet met veel (groene) groenten, fruit, noten,zaden en wilde vis voldoet ruimschoots aan de dagelijkse behoefte.

=================

**

De Blauwe Zone:

Calcium uit koemelk zou goed zijn voor onze botten. Maar koemelk bevat veel fosfor. Het lichaam neemt calcium, fosfor en magnesium samen op, mits de verhoudingen juist zijn. De ideale verhouding calcium: fosfor is 2:1, dus twee keer zoveel calcium als fosfor. Dit is de verhouding die moedermelk heeft. Koemelk bevat echter bijna net zoveel calcium als fosfor. Dat vindt het lichaam maar niks. Het is altijd op zoek naar de balans. Om weer in balans te komen moet er ergens calcium vandaan gehaald worden. Je lichaam beschikt over zeer veel calciumvoorraden: je botten! Dus je denkt osteoporose te bestrijden door melk te drinken, maar je maakt het alleen maar erger.

Alternatieven?

Sojamelk is voor velen een perfect alternatief, maar rauwe soja bevat schadelijke stoffen en nog meer stoffen die niet goed zijn voor onder andere je hormoonhuishouding. Dus ook die melk met mate!

Kokosmelk en notenmelk zijn betere alternatieven, als je toch graag melk drinkt of gebruikt. Ze bevatten geen lactose of caseïne, maar juist wel diverse vitamines, mineralen en gezonde vetten.

Rijstmelk bestaat ook nog, maar realiseer je dat rijst een graansoort is. Graan bevat stoffen die schadelijk zijn voor de darmen door aanwezigheid van grote hoeveelheden gluten en groffe vezels. (Granen zonder gluten zoals boekweit, quinoa, rijst en gierst (millet) zijn makkelijker verteerbaar)

 

VOEDINGSADVIES EN – COACHING