Over vetten (goede en slechte)

boterVet is nodig:
Voor een goede gezondheid hebben wij vetten nodig, net als koolhydraten en eiwitten. Maar dan wel de ‘goede’ vetten. Margarine hoort daar nièt bij. Ondanks dat het Voedingscentrum ons dat wil laten geloven. (Hetzelfde centrum dat wordt gesponsord door Ahold (Albert Heijn), H.J. Heinz B.V., Kellogs Benelux, LU General Biscuits, Sara Lee / Douwe Egberts Research, Smiths Food Group BV, Unilever Health Institute (Unox e.a.)…….) Zie de volgende links voor de waarheid over margarine:

Verhelderende informatie over margarine

Margarine maakt je ziek

Hoe zit het dan met Becel?

Kort gezegd over vet:

– van bewerkte  (trans)vetten kun je ziek worden

– door juiste vetten te eten kun je afvallen

– een hoger cholesterol (de góede HDL) is gezonder

– door juiste vetten kun je van diabetes afkomen..

Welke soorten vet zijn er?

Verzadigde vetten. Verzadigde vetten hebben meestal een vaste vorm op kamertemperatuur en zijn van dierlijke oorsprong. Verzadigde vetzuren kun je prima verhitten. Je kunt ze dus ook gebruiken om in te bakken of te braden. Sommige verzadigde vetzuren kun je zelfs gebruiken om in te frituren, zoals kokosolie. Verzadigde vetzuren oxideren lang niet zo gemakkelijk als de vetten in de andere categorieën. Van alle verzadigde vetten kan ghee het beste tegen hoge verhitting.

Verzadigde bewerkte transvetten komen voor in koekjes, gebak, snacks, zoutjes, kant- en klaarmaaltijden, etc. In verschillende landen zoals Zwitserland, Denemarken, IJsland en Oostenrijk is transvet al verboden! Zelfs in Amerika zijn ze al veel verder dan Nederland. Al vanaf 2006 is het daar verplicht om via op het etiket aan te geven of er transvet in een product zit. In Nederland is dit helaas niet het geval.

coockiesRoomboter:

Roomboter is een natuurproduct en heeft geen chemische processen ondergaan zoals margarine of halvarine. Hierdoor bevat het een klein beetje natuurlijk transvet maar deze natuurlijke variant is niet schadelijk voor de gezondheid. Roomboter bevat:

  • Vitamine A is belangrijk voor de botten, tanden en is een belangrijke antioxidant.
  • Vitamine D heeft je lichaam nodig om de calcium te reguleren. Dit is belangrijk voor de botten.
  • Vitamine E is belangrijk voor het bloed.
  • Vitamine K is belangrijk voor de botten en een goede bloedstolling.

Enkelvoudig onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in olijfolie (vooral omega 9), arachideolie, bepaalde oliehoudende vruchten zoals noten (vooral omega 9) en avocado (olie).  Dagelijkse consumptie doet de slechte cholesterol (LDL) afnemen. Daarom worden ze ook goede vetten genoemd. Deze vetten kunnen echter niet gebruikt worden om in te bakken. Bij hoge verhitting komen er stoffen vrij die slecht zijn voor onze gezondheid. Het vervangen van producten met verzadigd vet door producten met onverzadigd vet, is goed voor je cholesterolwaarden want verhoogt de goede cholesterol (HDL). Dit heeft de EFSA onlangs vastgesteld bij de beoordeling van een aantal gezondheidsclaims.olijfolie

 

Meervoudig onverzadigde vetten zitten o.a. in maïsolie, rijstolie,  kokosolie, druivenpitolie en vette vis.  Deze vetten zijn essentieel voor de goede werking van ons lichaam. Daarom worden ze goede vetten.  Meervoudig onverzadigde vetzuren worden ook wel essentiële vetzuren genoemd. Meervoudig onverzadigde vetten zijn erg kwetsbaar voor hoge verhitting. Meervoudig onverzadigde vetten zijn bovendien gevoelig voor licht en zuurstof. Deze categorie vetten kan worden onderverdeeld in twee groepen:

a) Linolzuur (omega 6)
b) Alfalinoleenzuur (omega 3)

Linolzuur of omega 6 kennen we vooral van zonnebloem-, mais-, soja- en saffloerolie. Maar ook halvarines, bakboters en vlees, kant-en-klare producten en voedsel afkomstig van dieren uit de bio-industrie bevatten voornamelijk omega 6.

Alfalinoleenzuur of omega 3 is vooral bekend van vette vis(olie), lijnzaad(olie), walnoot(olie), chiazaad(olie) en perilla(olie), maar ook van vlees, zuivel en eieren afkomstig van dieren die hebben losgelopen en gegraasd.

rijstoliekokosolie

 

 

 

 

genoemd. Bovendien hebben ze een gunstig effect op de slechte cholesterol (LDL). Deze vetten kunnen wel gebruikt worden om in te braden omdat ze een hoger ‘rookpunt’ hebben en niet snel zullen verbranden.

Klik hier voor een leuke site met duidelijke informatie over het voordeel van extra vierge kokosolie en waar je die allemaal nog meer voor kunt gebruiken.

VOEDINGSADVIES EN – COACHING