Bloemkool-boerenkoolsoep

Bloemkool, boerenkool, beide echte krachtpatsers als het gaat om antioxidanten. Een mooie soep om tijdens de wintermaanden de weerstand te ondersteunen.  Voeg daar geroosterde pijnboompitjes aan toe want de pijnboompit zit boordevol mineralen en bevat oliezuur, een onverzadigd vetzuur dat bijdraagt aan een gezonde functionering van de hersenen. Daarnaast beschikken pijnboompitjes over fosfor, ijzer, magnesium, zink en kaliumzouten. Goede reden om deze over de soep te strooien. En lekker dat het is!

Bloemkool/boerenkoolsoep

Voor 4 personen

Ingrediënten
• 1 bloemkool, in kleine roosjes
• 2 eetlepels olijf- of rijstolie
• zout en zwarte peper naar smaak
• 1 grote bos boerenkool, stengels verwijderd en bladeren in kleine stukjes gesneden
• 1 flinke ui, gesnipperd
• 2 teentjes knoflook, kleingesneden
• 1½ liter groente of kippenbouillon
• 4 eetlepels pijnboompitten, geroosterd

Bereiding:

Verhit in een grote soeppan 2 eetlepels olie en bak hierin de ui op matig vuur glazig. Voeg de knoflook toe en bak 1 minuut mee.

Voeg de bloemkoolroosjes en de boerenkool toe en roerbak deze tot de boerenkool wat gaat slinken. Haal een paar blaadjes boerenkool uit de pan om later als garnering te gebruiken. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Doe de deksel op de pan en laat 30 minuten zachtjes sudderen.  Haal de pan van het vuur en pureer met een staafmixer. Breng op smaak met zout en peper.

Verdeel de soep over de kommen en garneer met de pijnboompitten.

voedingsadvies en – coaching