Nieuwe adviezen Gezondheidsraad: november 2015

Na de publicatie van de nieuwe richtlijnen volgens de Gezondheidsraad lijkt iedereen in verwarring te zijn gebracht. Ik krijg vragen als: “hoe zit dat dan met dat brood?” En “en die margarine was toch juist slecht?” Laten we elkaar vooral niet gek maken maar juist vast blijven houden aan het principe zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen te eten. Als je nuchter nadenkt kan het toch ook niet goed zijn om producten te eten die bol staan van toevoegingen om smaak te versterken en/of de houdbaarheid te verlengen? Daarnaast zijn er met dat advies nogal wat economische belangen mee gemoeid…ik kan er niet aan voorbij dat er in dat opzicht vast zorgvuldige afwegingen worden gedaan met het doen van de aanbevelingen.
Kort gezegd ;-) ik persoonlijk blijf vooral flink groenten en matig fruit eten, gewoon boter gebruiken (omdat ik nu eenmaal al onpasselijk wordt van het feit dat men margarine van een kleurtje moet voorzien om het er smakelijk uit te laten zien) brood van Haver (ook een aanbeveling overigens) en Spelt eten. Zeer sporadisch rood vlees maar vaak kip, ei en vis in gerechten verwerken. Uit eigen ervaring weet ik dat ik door deze voedingswijze van mijn hoofdpijnklachten en moeheid af ben gekomen, al jaren niet meer ziek of verkouden ben geweest (afkloppen…). Dat heet nu: naar je lijf luisteren. En verder blijf ik mijn eigen hersenen gebruiken!

image

voedingsadvies en – coaching