meer energie

Welkom op de website van De Blauwe Zone voedingsadvies en – coaching.

Heb je het gevoel dat je batterij gedurende de dag snel leegloopt en kun je wel wat meer energie gebruiken? Dan is het tijd om eens naar je huidige voedingspatroon te kijken. Neem je wel de juiste brandstof? En voldoende mineralen en vitamines in je huidige eetstijl? Door balans te brengen in datgene wat je eet kun je al heel snel je energie terugwinnen. Met de juiste brandstof zodat die batterij telkens weer oplaadt!

Tegenwoordig is er veel aandacht voor ‘gezonde’ voeding maar er is zo ontzettend veel informatie te vinden dat het moeilijk is door de bomen het bos te blijven zien.

Daarom geef ik hier wat tips om meer energie te krijgen en als een aantal recepten die daar goed bij passen.

  1. Voeg regelmatig een kop bonen aan het menu toe. De plantaardige eiwitten en vezels in peulvruchten geven veel energie en bouwstoffen. Daarnaast zijn vooral de plantaardige eiwitten gezond voor ons. Goede en gezonde bouwstoffen die we hard nodig hebben, vooral hart- en bloedvaten zullen je dankbaar zijn. Om die reden zou je dierlijke eiwitten en vetten juist met mate moeten nemen. In een salade of warm gerecht passen bonen prima. Maar je kunt er ook heerlijke brownies mee bakken! Hieronder vind je het recept. Probeer maar eens en je zult merken dat gezond en lekker prima samengaan!
  2. Neem dagelijks een handje ongebrande (wal)noten. De vetten uit noten zijn ontzettend gezond. Maar zorg ervoor dat ze niet zijn gebrand want dat betekent dat ze zijn gefrituurd en dat maakt ze juist weer óngezond..
  3. Vermijd stress. Makkelijk gezegd maar als je beseft dat langdurige stress een hormoon (Cortisol) in ons lichaam vrijmaakt dat ons op den duur ziek kan maken dan is het belangrijk genoeg om aandacht voor te hebben. Cortisol wordt ook wel het ‘vluchthormoon’ genoemd. Bij vluchten vragen de spieren om extra energie. Dus het is helemaal niet vreemd dat je telkens zin hebt in ‘iets zoets’ als je stress ervaart. Het lichaam vraagt daar letterlijk om.
  4. Varieer regelmatig tussen vlees, kip, vis, ei . Vooral (vette) vissoorten zijn ongelofelijk gezond omdat deze omega-3 vetzuren bevatten. Die vetten geven ons veel energie én beschermen hart- en bloedvaten.
Vette vis, olijfolie, avocado: allemaal gezonde vetten voor meer energie

Blijf in beweging. Rustig en niet gehaast. Dagelijks een wandeling, een paar keer de trap op en neer, een rondje tuinieren, het helpt allemaal om gezond te blijven. Het is niet nodig om hevig te gaan sporten. Elke dag een stevig ommetje maakt het hoofd leeg en geeft veel gezondheidsvoordelen.

Variatie in kleuren in je voedingspatroon is belangrijk. Als je gedurende de week alle kleuren van de regenboog in groenten en fruit voorbij laat komen hoef je je al geen zorgen te maken of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt want in elke kleur zit weer een andere vitaminesoort.

In deze Coronatijd is het extra belangrijk natuurlijk. Vooral vitamine D-3 wordt sterk geadviseerd om de weerstand te verhogen. Daarnaast staat de stof Phloretin die vooral in appels voorkomt bekend om zijn antibacteriële werking. Aanbevolen wordt om dagelijks één of twee appels (liefst wisselend van soort) te eten.

Een gezonde buik heeft heel veel invloed op de rest van het lichaam en de gezondheid. Én op de hoeveelheid energie.

Wat veel mensen niet weten is dat vruchtensap vaak evenveel suiker bevat als frisdrank. Een glas sinaasappelsap (250 ml) uit pak bevat bijna 24 gram suiker. Dit zijn 6 suikerklontjes. Een glas appelsap uit pak is nog zoeter: bijna 7 suikerklontjes

Suiker maakt je moe en kan veel klachten veroorzaken. Bijna overal zit suiker in maar je ziet het vaak niet (verborgen suikers) Daarom is het belangrijk etiketten te lezen. Elke 4 gram suiker die op het etiket staat vermeld is hetzelfde als één suikerklontje..

Klik hier als je wilt weten hoeveel suikerklontjes er in een glas frisdrank zit.

Tip: vul vruchtensap in het glas aan met fris water en eventueel citroen, muntblaadjes, stukken komkommer, wat diepvriesfruit zoals frambozen of blauwe bessen. Dat drinkt lekker weg en zo krijg je veel minder suiker binnen. Start met een klein beetje water en vervang stapje bij stapje steeds meer vruchtensap door water.

Hoe herken je suikers op een etiket? Hieronder een lijst van wel méér dan 50 benamingen voor suikers die in voedingsmiddelen kunnen worden verwerkt:

Hopelijk heb ik je wat ‘wijzer’ gemaakt en kun je de tips goed gebruiken. Heb je klachten die meer aandacht behoeven of heb je concrete ondersteuning nodig? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Veel plezier ermee!

Lilian de la Mar – Voedingsdeskundige De Blauwe Zone voedingsadvies en – coaching

voedingsadvies en – coaching