Tips ter voorkoming  van de “middagdip”

 Zo tussen 14.00 uur en 16.00 uur slaat de middagdip vaak toe. Je reactie is dan misschien om wat extra koffie of cola te drinken en er wat zoets bij te nemen. Maar dat is precies wat je beter niet moet doen. Weinig energie in de middaguren heeft meestal te maken met een dip in je bloedsuikerspiegel.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zonder teveel pieken en dalen zorgt voor constante energie. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Vooral suiker, (wit)brood, witte pasta en rijst, koekjes, snoep, frisdrank, en (jawel) vruchtensap geven maar voor heel korte tijd energie.  Deze voeding wordt razendsnel door je lichaam omgezet in glucose waardoor je bloedsuikerspiegel ‘piekt’. Je lichaam reageert op zo’n suikerpiek met het afgeven van Insuline waarmee de bloedsuikerspiegel weer naar beneden keldert en je juist een suikerdip krijgt. Je energie lekt weg, je gaat gapen en krijgt weer trek iets zoets. Waarna het weer van voren af aan begint.

Om dat te doorbreken kun je eens proberen om anders te lunchen.

  • Eet een omeletje gevuld met groenten of een salade met eiwitten (kip, ei, kaas, vis) voor lunch. Een restje van gisteravond of een kom zelfgemaakte soep zijn ook heerlijk.
  • Vervang brood eens door zilvervliesrijstwafels of wraps (meergranen – of groentenwrap)
  • Wacht niet tot je een hongerig gevoel krijgt. Je kunt dit voor zijn door tussendoor een handje ongebrande noten, een gekookt eitje of een (1/2) avocado te nemen. Dit geeft voldoende energie om er weer even tegenaan te kunnen. Wat rauwkost in een schaaltje voor het grijpen is ook altijd fijn.
  • Fruit: niet meer dan twee stuks over de dag verdeeld, tel hier ook vruchtensap in mee!) Ook vruchtensuikers zorgen voor hoge pieken in de bloedsuikerspiegel én dus voor een flinke dip erna
  • Kies vooral voor een lunch die je voor langere tijd energie geeft. Hiermee laad je je batterij op in plaats van dat deze juist leegloopt
  • Drink voldoende tussen de maaltijden door

Er zijn heel veel lekkere en gezonde alternatieven te bedenken. Op deze website zul je veel tips vinden ter inspiratie. Wil je meer adviezen over hoe je moeheid of lusteloosheid met voeding kunt bestrijden? Of wil je geïnformeerd worden over ons aanbod voor bedrijven? Maak dan een afspraak!

voedingsadvies en – coaching